lunes, 21 de agosto de 2023

IMAGEN DE SAN MIGUEL (en holandés)

BEELD VAN HEILIGE MICHAEL


Het beeld van de aartsengel Michaël is een prachtig polychroom en verguld houtsnijwerk in laat-Vlaams-gotische stijl, uitgevoerd in Vlaanderen tijdens het eerste derde deel van de 16e eeuw.

In overeenstemming met zijn gebruikelijke iconografie verschijnt de aartsengel afgebeeld op het moment van het verslaan van de apocalyptische draak (Ap. 12, 7-9), dat wil zeggen Satan, die in de gedaante van een hybride monster aan zijn voeten kronkelt door zich bij zijn figuur bevat elementen die typisch zijn voor verschillende diersoorten: geitengewei op het voorhoofd, slagtanden van wilde zwijnen in de mond, leeuwenklauwen en vliezige vleermuisvleugels op de voorpoten, mannelijke geitenhoeven op de achterhand en aapachtige staart, gekozen vanwege hun traditionele uiterlijk. demonische symboliek.

  In overeenstemming met de oorlogszuchtige aard van het thema belichaamd en beïnvloed door middeleeuws religieus theater, wordt de gevleugelde kapitein van de hemelse milities anachronistisch beschermd door een gepluimde helm, een kuras waarvan de rokken op een verkeerd geïnterpreteerde maliënkolder zijn gerangschikt en met riemen aan het borstharnas zijn bevestigd. met gespen, kniebeschermers versierd met in reliëf gemaakte spiraalmotieven en rolroeren of vinnen, passend bij het enige zichtbare codpiece of elleboogbeschermer, twee kleine overlappende bladen, scheenplaten en steile hellingen met afgeronde punten, die de innovaties weerspiegelen die in de loop van de vijftiende eeuw in militaire kleding zijn geïntroduceerd. Zijn kleding wordt gecompleteerd door een brede rode mantel met capuchon en op de borst vastgemaakt met een ruitvormige goudsmidbroche, waaronder zijn linkerarm verborgen is met een langwerpig schild versierd met de initialen QSD, verwijzend naar zijn vooraanstaande positie onder de de engelen, aangezien ze de afkortingen vormen van de Latijnse uitdrukking Quis sicut Deus (Wie is als God of Hij die als God is), terwijl het recht vrij is om zijn andere attribuut, het zwaard, hoog te hanteren.

Vanuit stilistisch oogpunt verwijzen de kenmerken van deze afbeelding naar Scandinavische modellen uit het begin van de 16e eeuw, ondanks de ongelukkige herschildering.

Zijn stijve frontale houding, waarbij het gewicht van het lichaam op een van de benen wordt gelost en het tegenovergestelde licht gebogen naar voren komt, herinnert aan die van de Duitse sculpturen van Saint Adrian (privécollectie) en Saint Michael (Stockholms Museum voor Nationale Oudheden), maar vooral het beeld van Sint-Lodewijk, bewaard in de Sint-Matteuskerk in Meensel. Het deelt ook veel van de stukken van zijn pantser met laatstgenoemde, evenals met het Brabanzo-beeldhouwwerk van Sint-Michiel (Mayer Van Den Bergh Museum, Antwerpen), waarvan het type grotere overeenkomsten vertoont, zelfs in de versiering van de kniebeschermers, zonder te vergeten de soortgelijke houding van de duivel die de voorpoten verlengt, gewikkeld in gestileerde vleermuisvleugels om zich met zijn klauwen aan de aartsengel vast te klampen.

Evenzo valt de eigenaardige behandeling van zijn haar in fijne lokken, gescheiden door ritmisch golvende golven, samen met die van andere werken uit de oude Zuidelijke Nederlanden gedateerd rond 1520-25, waaronder de Sint-Maarten van de kerk van zijn titel in Tielt en die van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten in Brussel. Dergelijke affiniteiten bevestigen daarom de Brabanzon-oorsprong van de beschermheer van Tazacorte en stellen ons in staat hem te dateren rond het tweede decennium van die eeuw.


“De Iltre. De gemeenteraad van de stad en de haven van Tazacorte stemt er tijdens een plenaire zitting op 29 september 2007 mee in om de aartsengel Sint-Michiel te benoemen tot beschermheer van de gemeente en het eiland San Miguel de La Palma ERE EN EEUWIGE BURGEMEESTER VAN DE STAD EN DE HAVEN VAN TAZACORTE vertegenwoordigd in het beeld dat wordt vereerd in de gelijknamige parochie van deze gemeente”.